23 nov 2022

Radbraekket

- As independent publisher, I have to assist fanzine conventions to spread my comic books. Since I managed to practice the activity for thirty years, I had the occasion to trade and exchange fanzines with a great variety of authors. We also share contacts of collaborative cartoonists. The pages travel from one country to another, crossing river deep, mountain high, translated when meaning matters. This is how my comic  from ¡Qué Suerte! #Moderno jumped over the Pyrenees swam the Elbe and reached the Danish shore of Radbraekket nº 8.5. I am very lucky to share staples with Takeshi Tadatsu (Japan), Tommi Musturi (Finland), Zavka (Poland), Sven Balslev and Tue Sprogø both local publishers. It's not easy to immigrate in Denmark you know. 

- Dans mon enfant je feuilletais les albums de Tintin sans m'occuper du texte; trop flemmard pour la lecture. Venu le temps ou je connaissais toutes les cases par cœur; j'osais rentrer dans la bulle. Quelle horreur! Seules les injures du capitaine Haddock améliorent mon interpretation des aventures du petit reporter réactionnaire. Je continue à me fixer sur les images avant de lire une bédé et si elle est muette, tant mieux; pas fana de la littérature décorée non plus. J'ai souvent l'impression que le texte comble la lacune de la vignette. La semaines dernière Sven Balslev a glissé dans ma boîte aux lettres trois numéros de son Radbraekket. Quelques pages sont restées en version originale (muettes et anglaises) le reste parle danois. No problémo, même si c'est plutôt ardu de comprendre les aventures de Klas Katt.  

- Acabo de dejar tres ejemplares del número ocho y medio de Radbraekket, publicado por Sven Balslev y  Tue Sprogø, en las estanterías de la Integral. Es costumbre remunerar las colaboraciones con copias del fanzine. Los daneses son generosos y mandaron diez copias por cinco páginas entregadas. Si fuera tan generoso con los participantes del ¡Qué suerte! la tirada no me bastaría. Cuando preguntó María por el Precio de Venta al Público, sugerí siete euros, para no violentar el paupérrimo bolsillo autóctono. Ella pensaba que el 8.5 de la portada se refería al PVP. En efecto la numeración es particular y el beneficio hubiera sido mayor, pero soy de números impares. Me agrada publicar en la misma revista donde aparecieron: Abraham DiazTommi Musturi, Gunnar LundkvistCaroline Sury, el propio Sven... Otra buena razón para continuar editando mi propio fanzine y seguir en el rrollo.